Egyre többször találkozunk azzal a jelenséggel, hogy a cégek munkatársai adják át tudásukat, kollégáknak tartanak alkalmi belső képzést, új kollégákat tanítanak be, műszaki vagy informatikai megoldásokat mutatnak meg.


A hiánypótló Segítség - belső tréner lettem/vagyok! képzés oktatóját, Gombos Csabát kérdeztük tapasztalatairól e témában.
1. részlet:


-    Mi hívta életre a témát, hogy belső trénereknek tartsál oktatást?
-    A piac hívta életre a témát. Vagyis, hogy cégeknél megtörtént az, hogy kineveztek embereket úgy oktatónak vagy trénernek, hogy igazából nem volt semmilyen előképzettsége ehhez. Értették a szakmájukat, tudták, hogy egyes témákban milyen szabályzatok vannak, mik az adott specifikumok, szóval egész egyszerűen jó ismerői voltak a területnek, és aztán azt gondolták róluk, hogy ezeknek az embereknek oktatni kellene.

-    Milyen kompetenciákra van szüksége egy (belső) trénernek?
-    Alapvetően 4 kompetenciát szoktunk megemlíteni.
Az első kompetencia a kontextus kompetencia. Tudnom kell, mint tréner, hogy egy cégen belül mit kell fejleszteni, mire van szüksége az adott osztálynak, csoportnak, embernek, mik azok, amik a cégen belül fontosak, mik az érzékeny területek, mik azok, amit a piac diktál és szükséges. Ezt kell tudnom felismerni. Illetve a saját képzésemet ebben az egészben elhelyezni.
A második a didaktikai kompetencia: Tudom, hogy mit kell fejlesztenem és tudom, hogy milyen formában, milyen módszerekkel tegyem ezt. Jelenti még azt is, hogy figyelembe veszem, hogy felnőttekkel dolgozok, és ők teljesen másképp tanulnak, mint a gyerekek. Sokkal jobban szeretik az önirányított tanulást. Sokkal jobban szeretik azt, ha ők jönnek rá dolgokra. Tehát a közlő tanítás helyett a problémamegoldó tanításnak sokkal nagyobb teret kell adni. Tanácsos úgy felépíteni a tréninget, hogy 1/3 rész tréneri aktivitás, 2/3 rész résztvevői aktivitás legyen.
A harmadik a szociális kompetencia – hogyan tudok együttműködni a képzésen megjelent emberekkel? Hogyan tudom a csoportfolyamatokat koordinálni? Mennyire vagyok empatikus akár a visszajelzéseimben akár abban, hogy kiket hívok be például egy helyzetgyakorlatra? Mennyire tudok jól bánni a saját érzelmeimmel, és mennyire tudom a résztvevők érzelmeit lefordítani? Egyáltalán hogyan tudok kommunikálni, mennyire sokrétű a saját kommunikációm képzési helyzetben?
A negyedik az önismeret. Ide tartozik az önreflexió. Mennyire tudok kívülről magamra tekinteni? Mennyire érzékelem azt, hogy amit csinálok, az milyen hatást vált ki a résztvevőkben? Mennyire tudok a szerepeimmel bánni? Hiszen, ha egy cégnél vagyok belső tréner, akkor nagyon könnyen előfordulhat az, hogy olyan emberek vesznek részt a tréningen, akik pozícióban alattam vannak. Vajon mennyire tudom lehetővé tenni azt, mennyire tudom azt kommunikálni, mennyire tudok úgy viselkedni, hogy én most nem felettük állok, nem én leszek az, aki pozíciómból adódva megmondom az igazságot, az okosságot, hanem ez egy közös gondolkodás, amire én hívom őket trénerként, hogy az én vezetésemmel, az én koordinációmmal próbáljuk megtalálni 1-1 dolog megoldását.
Ezt kell megvizsgálnia minden trénernek magában. Hogy képes-e ezeket a szerepeket elválasztani és kommunikálni a résztvevők felé.

A segítség - belső tréner lettem/vagyok képzésünkről bővebb információ és jelentkezés ide kattintva érhető el! 

Kövesse Facebook oldalunkat, ha szeretne értesülni a második részletről, vagy további cikkekről.